Dobré rady rodičom
Ako sociálne siete ovplyvňujú súčasné rodičovstvo?
eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/4359/ako-socialne-siete-ovplyvnuju-sucasne-rodicovstvo
Aktivity a hry pre deti
eduworld.sk/cl/66/rodicia-predskolakov/aktivity-a-hry-pre-deti
ABY DIEŤA V ŠKÔLKE NEPLAKALO...
Niektoré deti sa do škôlky tešia, iným je to jedno, ale sú aj
také, ktoré cestou do školy či škôlky plačú. A niektoré dokonca hystericky
vystrájajú a jačia.
Nejeden rodič sa na pár metroch riadne zapotí, prežije rôzne pocity
od hanby, že nezvláda svoje dieťa, až po výčitky svedomia, lebo dieťa núti
ísť niekam, kam ono nechce.
PREČO DETI PLAČÚ?
Plač je prvý zvuk, ktorým dieťa po narodení nadväzuje s okolím komunikáciu.
Plačom dieťa vyjadruje svoj stav, svoje potreby. Mamička sa pomerne rýchlo po
narodení dieťatka dokáže zorientovať v rôznych druhoch plaču a podľa toho naň aj reaguje.
Inak plače dieťa, keď je hladné, inak, keď je unavené, inak, keď je choré,
inak, keď vyžaduje pozornosť.
Ako dieťatko rastie a začína si uvedomovať svet okolo seba, aj jeho
komunikačné zručnosti sa rozširujú a plač sa presúva na úroveň vyjadrenia
nespokojnosti, strachu, bolesti - vo všeobecnosti plačom deti vyjadrujú niečo
negatívne, čo je ťažké vyjadriť bežnými slovami.
Podvedomá reakcia priemerného dospelého na plač je dieťa utíšiť a snažiť
sa odstrániť príčinu plaču.
NECHCEM ÍSŤ DO ŠKÔLKY !
Dieťa je silno viazané na rodičov, resp. na osoby, ktoré mu prejavujú mimoriadnu
starostlivosť a náklonnosť. Nutnosť odpútať sa na istý čas od rodičov v dieťati
vzbudzuje pocit ohrozenia, neistoty.
Škôlka je pre dieťa novým prostredím s cudzími ľuďmi, v detskom ponímaní
času takmer bez časového ohraničenia. Dieťa môže mať pocit, že ak raz vojde do
škôlky, už nikdy neuvidí svoju mamku, svojho ocka. Možno sa už nikdy nevráti
domov a nebude sa môcť zahrať so svojimi hračkami.
Dôvodom na plač je často aj strach z neznáma - neviem, čo ma tam čaká, aká
bude učiteľka, akí budú spolužiaci, či všetko dobre zvládnem. Jediné riešenie,
ako sa tejto katastrofe vyhnúť, je neísť do škôlky. A do škôlky nepôjdem vtedy,
ak budem dostatočne silno plakať (vyjadrovať svoje obavy), prípadne aj revať a
aktívne sa brániť.
POZITÍVNA MOTIVÁCIA A POVINNOSTI.
Každý človek v živote má nejaké povinnosti. Dospelí chodia do práce, aby
zarobili peniaze, z ktorých potom rodina žije. Veľké deti chodia do školy, aby
sa naučili, ako peniaze zarábať.
Menšie deti chodia do školy, aby sa najprv naučili čítať a písať a najmenšie deti chodia do škôlky,
aby sa pripravili na školu. Len maličké bábätká zostávajú s mamkou, lebo tie
ešte nevedia hovoriť a cudzí ľudia by im nerozumeli. Až keď mamka naučí bábätko
rozprávať a bábätko narastie, aj ono potom začne chodiť do škôlky.
Mamka sa vráti do práce a bude sa tešiť, keď sa po škôlke, škole a práci
stretne celá rodina doma. Napokon, do tejto škôlky kedysi chodil aj ocko a
presne táto pani učiteľka ho učila zaviazať šnúrky na topánkach. A keby mamka
mohla, tiež by sa rada vrátila do škôlky, lenže teraz je už na také maličké
stoličky a postieľky priveľká, už by sa do škôlky nezmestila. A tie hračky aké
sú tam parádne! Veď také doma nemáme!
DIEŤA POTREBUJE ISTOTU...
"Ja pre teba prídem hneď, keď skončím v práci." Dieťa čas vníma
trocha inak než dospelí a takáto veta mu neposkytuje takmer žiadnu istotu, lebo
si nevie dosť dobre predstaviť, kedy sa práca skončí.
T rochu lepšie znie uistenie: "Prídem pre teba, keď sa vyspíš. Dovtedy sa
trochu zahráš, pôjdeš na prechádzku von s kamarátmi a s pani učiteľkou a potom
si všetci trocha oddýchnete postieľkach."
Ak dieťa neholduje popoludňajšiemu spánku, asi by bolo vhodné formulovať
vetu v duchu "keď sa všetky deti vyspia". Pomáha pribaliť do škôlky
aj nejakú osobnú vec - ja som to riešila maličkým voňavým bylinkovým vankúšikom
v tvare srdiečka. "Keď budeš s týmto vankúšikom spinkať, bude sa ti o mne
snívať a ja budem s tebou." Taký vankúšik sme potom využívali aj po
predĺžených víkendoch, keď sa deťom veľmi do škôlky ísť nechcelo:
"Máš tam predsa vankúšik, ktorý skrýva sladké sníčky len pre
teba."
Správny šôlkár.
Hoci dovŕši dieťa 3 roky, teda vek nástupu do materskej školy, nie je nevyhnutné, aby sa vedelo celkom samé obliecť a už vôbec nie zaviazať si šnúrky. Mnohé 4- aj 5-ročné deti si šnúrky uviazať samy nedokážu a je to v poriadku, keďže toto je otázka rozvinutej jemnej motoriky a dokonalej koordinácie oboch rúk. Rovnako 3-ročné dieťa nepotrebuje vedieť používať príbor. Dieťa, ktoré sa chystá do škôlky, nemusí vedieť všetko urobiť samo, ale pri obliekaní sa správa aktívne a pani učiteľka mu napríklad „len“ zapne bundičku, zaviaže šnúrky a podobne. Otázka hygienických návykov je veľmi individuálna, ale je v poriadku očakávať, že učiteľky deťom na prvom stupni predškolského zariadenia adekvátne pomáhajú.
Je, samozrejme, fajn, ak je dieťa čo najviac samostatné a v mnohom mu môžete pomôcť získať samostatnosť vy a ostatní dospelí okolo neho. Ide nielen o sebaobslužné činnosti (má vedieť pýtať sa na záchod, obliecť a vyzliecť si jednoduché veci, vyzuť sa, jesť správne s lyžičkou, napiť sa z pohára, poznať svoje veci), ale aj o emocionálnu pripravenosť na vstup do materskej školy. Už pred vstupom do MŠ by sa dieťa malo vedieť zaobísť na krátky čas bez matky. To znamená trénujte odlúčenie od svojho dieťaťa. Najskôr vás môže na krátky čas zastúpiť manžel alebo starí rodičia či kamarátka. Postupne čas odlúčenia predlžujte, lebo si treba uvedomiť, že dieťa bude nielen v cudzom prostredí, ale aj s cudzími dospelými.
Okrem toho už pred vstupom do materskej školy môžeme dieťaťu sprostredkovať kontakt s vrstovníkmi, aby sa naučilo s nimi vychádzať a spolupracovať (návšteva detského ihriska, materského centra a pod.). Prvoradé je veľa rozprávať dieťaťu o materskej škole. Usilujte sa však byť reálni. Dávajte pozor na fantázie o tom, aké krásne hračky tam na deti čakajú a k tomu ešte aj dobrí kamaráti. Pri dnešnej výbave detských izieb sa môže stať, že vášmu dieťaťu v materskej škole na prvý pohľad žiadna hračka do oka nepadne, a už je tu zbytočné sklamanie. Ku sklamaniu z prvých dojmov pristúpi aj presvedčenie, že mama alebo otec klamú: veď predsa povedali, že... Odporúča sa preto dovoliť dieťaťu aspoň v prvých dňoch priniesť si obľúbenú hračku do škôlky.
Určite je veľmi vhodné vyjsť si na prechádzku k areálu materskej školy. Nezáväzne, len tak cez plot, hádajte spolu s vaším dieťaťom, čo môže byť vo vnútri, obzrite si dvor, hojdačky, preliezačky. Treba si uvedomiť, že každé dieťa potrebuje iný čas na úplnú adaptáciu. Rovnako aj vy, rodičia, potrebujete čas na adaptáciu a zmierenie sa s tým, že dieťa už nebude len s nimi alebo s ľuďmi, ktorých poznáte, ale bude v starostlivosti neznámych dospelých. Bolo by dobré postupne si budovať dôveru v pani učiteľku, ktorej ste dieťa odovzdali, ako aj dôveru, že vaše dieťa tento prvý významný krok na ceste k samostatnosti zvládne. Dieťa totiž veľmi ľahko vycíti obavy a neistotu svojej matky, s ktorými sa môže samo stotožniť a prijať ich za svoje. Je to paradox, ale často nemajú najväčšie adaptačné ťažkosti na pobyt v MŠ deti, ale ich rodičia. Vtedy treba riešiť vlastnú citovú naviazanosť na dieťa, ktorá je zvlášť silná, ak ide o jediné dieťa v rodine. Samotná adaptačná fáza má významný vplyv na to, ako ľahko sa dieťaťu podarí integrovať sa do bežného chodu materskej školy a ako rado si bude užívať čas, ktorý v nej strávi.
AKO BOJOVAŤ PROTI DETSKEJ OBEZITE ?
10 NAJČASTEJŠÍCH CHÝB V STRAVOVANÍ DETÍ
1. Nepravidelnosť stravovacieho režimu a nárazovitý príjem veľkého
množstva jedla vo večerných hodinách.
2. Preferencia nevhodných potravín (často však mimoriadne
obľúbených) s vysokým obsahom tuku a cukru.
3. Nedostatočný príjem zeleniny a ovocia.
4. Príliš mnoho živočíšnych a príliš málo prírodných rastlinných
potravín v každodennej strave.
5. Nedostatočný pitný režim.
6. Časté príležitosti, ktoré sú spojené s nadmernou konzumáciou
kaloricky výdatných potravín (oslavy, návštevy, sviatky).
7. Nevhodné až násilné núkanie obľúbených, ale nevhodných
maškŕt deťom (starí rodičia a ďalší príbuzní, kamaráti).
8. Bezmyšlienková konzumácia kaloricky výdatných potravín
(maškrtenie) mimo pravidelného rámca bežných denných jedál
často popri pasívnych formách zábavy (TV, počítače, internet,
PC hry, kiná) alebo pri učení.
9. Časté návštevy prevádzok rýchleho občerstvenia.
10. Nedostatok pravidelnej pohybovej a telesnej činnosti a
športových aktivít.
DIAGNOSTIKA DETSKÉHO VÝTVARNÉHO PREJAVU
Začiatok školského roka je prelomovým obdobím nielen pre deti, ale aj pre rodičov. Takto sa obyčajne začínajú rôzne úvahy a články o novom školskom roku. Len v málo z nich sa dočítate, že nový školský rok je prelomový aj pre učiteľa. Najmä vtedy, ak odprevadíte deti, s ktorými ste žili tri roky, do základnej školy a v rukách držíte menný zoznam vašej novej triedy. Tento rok prežívam takéto zmeny práve ja. Držím v rukách kus papiera s menami. Oči mi po ňom blúdia a hľadajú niekoho, koho poznám. Niekoho, koho som mala ako súrodenca alebo dokonca deti detí, ktoré ku mne chodili v minulosti. Aj tento rok nachádzam v zozname mená známe, mená súrodencov ba dokonca aj dcéru pána, ktorý chodil ku mne ešte do jasieľ. Čítam mená detí, ktoré nepoznám a začínam si predstavovať, ako asi vyzerá, čo má rád, čoho sa bojí? V myšlienkach splietam predstavy, no odpoveď mi prinesie iba blízka skutočnosť. Neviem, kde sa berie tá sila, začínať vždy znova, deliť sa o poznanie a rozdávať lásku. Aj teraz už premáham smútok za deťmi, ktoré mi odišli do školy a pociťujem radosť a zároveň neopakovateľnú silu začať znova. Prvý prichádza na rad nábytok, potom hračky, nástenky, písomnosti. Ešte raz sa prejdem po triede, vyrovnám autá, učešem bábiku a ticho sa posadím medzi hračky. Je druhý september ráno a do triedy vchádzajú moje nové deti. Niektoré ma prijmú automaticky, s úsmevom, podajú rúčky a kráčame spolu za hračkami. No niektoré akoby pribrzdili, iba na chvíľočku zaváhajú, no milý úsmev, dobré slovo a moja náruč robia divy. No prichádzajú aj deti, ktoré ma nechcú. Plačú, boja sa mi podať ruku a volajú neustále svoju mamu. Tieto deti vyžadujú obrovskú dávku trpezlivosti, lásky, učiteľského kumštu ale aj rodičovskej dôvery. Práve tieto deti potrebujú aj dostatok času na to, aby si uvedomili, že tá neznáma teta – pani učiteľka, nie je síce ich mama, no tiež vie prekrojiť chlebík, uviazať šnúrku, obliecť pyžamko, učesať vrkoče, utrieť nosík, či niečo iné, naliať čajík, popestovať, či pohladiť vlásky. A koľko pesničiek, básničiek, rozprávok a všeličoho zaujímavého vie tá pani učiteľka. Keď si toto všetko uvedomí to moje nové dieťa a najmä to, že každý deň, ale úplne každý deň, príde pre neho jeho mama, až vtedy cítite, ako mu slabne náznak nesúhlasu a nechcenia v jeho rúčkach. Až potom pocítite uvoľnené podanie, uvidíte úprimný pohľad a možno aj započujete slabučké: „Poď so mnou.“ No a práve vtedy ste vyhrali. Získali ste si absolútnu dôveru nového dieťaťa. Práve to je znamenie, že ďalšie tri roky ste pripravení ruka v ruke spoločne kráčať životom. Preto dovoľte, aby som všetkým pani učiteľkám, rodičom a najmä deťom popriala v novom šk. roku ovzdušie plné absolútnej dôvery.
Evka Chalányová